capricii alimentare

Capriciile alimentare ale copiilor: 12 soluții efective pentru a convinge copiii să consume alimente sanatoase

După vârsta de doi ani, copiii, care cîndva mîncau tot felul de alimente resping brusc mîncărurile lor preferate. De asemenea, ei refuză să încerce noi alimente. Părinții devin disperați și oscilează între insistența ca copilul să mănînce produse sănătoase și capitularea completă, cu permisiunea ca copilul să mănînce și produse mai puțin sănătoase, doar de dragul ca acesta să consume măcar ceva.

Iată câteva sfaturi, bazate pe studii științifice, care vă vor ajuta să faceți față unui mîncător pretențios:

  1. Nu încercați să hrăniți un mîncător pretențios atunci când nu-i este foame, dar nici nu-l lăsați fără mâncare

Acest lucru ar putea părea evident. Dar nu este întotdeauna ușor să identificați momentul potrivit. Apetitul unui copil poate varia de la o săptămână la alta. Și, în timp ce doriți să evitați hrănirea copilului dumneavoastră atunci când nu îi este foame, nu doriți să îl faceți să aștepte prea mult timp intre mese. Atunci când nivelul zahărului din sânge al copilulului scade, el ar putea să se simtă rau sau să-i fie greață- și atunci va fi și mai puțin interesat de produsele alimentare.

Mai mult, nu există nici o dovadă că constrângerea ajută. De fapt, cele mai multe studii care abordează acest subiect sugerează că forțarea copilului să mănînce are efect invers.

capricii alimentare

  1. Înțelegeți diferențele de gust

În timp ce încercați să convingeți copilul să încerce noi alimente, țineți cont de faptul că percepțiile sale gustative pot diferi de ale dumneavoastră.

  1. Combinați alimentele noi cu cele preferate

În cazul în care copilul nu vrea să încerce alimente noi, puteți încerca să-i păcăliți papilele gustative prin asocierea unor alimente noi cu cele pe care le iubește.

Cercetatorii au testat această idee prin prezentarea unui grup de copii, două tipuri de chips-uri – unul familiar și unul nou. In plus, unor copii li s-au oferit un sos familiar, altora unul necunoscut. Mai mulți dintre copiii care au avut acces la sosul familiar au gustat tipul de chip-uri noi.

Alte studii arată că copiii sunt mai susceptibili să accepte un nou aliment, chiar și un aliment amar sau acru – în cazul în care prima expunere la acesta este asociat cu un gust dulce.

De exemplu, într-un alt experiment, copiii mici au pierdut aversiunea lor la sucul amar de grapefruit în cazul în care în acesta s-a dizolvat puțină miere.

Intr-un alt studiu, cercetatorii le-au dat copiiilor legume îndulcite, apoi a cerut copiilor să guste și să evaluaze legumele în starea lor naturală, neîndulcite. Copiii au raportat o simpatie crescută pentru versiunile neîndulcite ale legumelor, după ce au avut ocazia sp le guste dulci.

Acest lucru sugerează o modalitate ca să convingeți copilul să mănânce mai multe verdeață: Serviți-i legume fierte copilulul cu condimentul lui preferat.

capricii alimentare

  1. Expuneți-i copilului modele pozitive

În regnul animal, indiciile sociale contează: Minorii sunt mai susceptibile să mănînce alimente dacă văd un alt individ respectabil că le consumă. Oamenii nu fac excepție de la regulă.

Într-un studiu experimental, părinții care înșiși au crescut aportul de fructe si legume au avut mai multe sanse de a reuși la creșterea aportului ăn alimentația copiilor săi.

Un alt studiu a aratat că copiii au mai multe sanse să accepte un nou aliment, dacă au văzut că un adult sau alți copii îl consumă.

Deci, se pare că puteți ajuta mîncătorul pretențios oferindu-i modele pozitive. Și explicațiile raționale, spuse cu autoritate, de asemenea, funcționează: într-un studiu observațional, copiii preșcolari cărora le-au fost explicate beneficiile produselor alimentare sănătoase și consecințele unui regim alimentar nesănătos au mîncat mai multe legume.

  1. Nu forțați copilul să mănânce

În general, oamenii tind să le placă un aliment mai puțin în cazul în care sunt forțați să-l mănânce. De exemplu, un studiu a raportat că copiii care au fost presați să mănânce, de fapt au consumat mai puține fructe si legume și mai multe snack-uri, iar cei care nu au fost forțați au mîncat mai multe produse sănătoase și au spus mai puține comentarii negative.

Mai mult decât atât, chiar și atunci când constrîngerea pare să funcționeze, este posibil ca și alți factori să fi fost implicați. De exemplu, un studiu a constatat o corelație pozitivă între tacticile de presiune parentale și un aport crescut de fructe și legume la copii. Dar părinții din acest studiu, de asemenea, erau modele pozitive, mîncau înșiși mai multe fructe și legume. Deci, nu putem putem pune totul pe seama forțării.

capricii alimentare

  1. Oferiți copilului o varietate de alimente

Un studiu a constatat o corelație între numărul de fructe si legume diferite procurate de părinți și dorința preșcolarilor de a mînca fructe si legume. Expunerea repetată a acestor produse are rezultate pozitive. Alte studii au raportat că copiilor le crește pofta pentru consumul de legume după ce sunt rugați să le guste în fiecare zi, timp de două săptămâni.

Dar, există trei limitări în ceea ce privește acest efect.

În primul rând, succesul este mult mai probabil în cazul în care copiii acceptă măcar să guste alimentele.

În al doilea rând, nu trebuie să forțați copiii să guste alimentele. Mai degrabă, încercați să-i încurajați prin descrierea alimentelor în mod pozitiv și să le mîncați înșiși.

În al treilea rând, este recomandat să evitați să prezentați copilului dumneavoastră mai multe alimente concomitent – cel puțin până când copilul va mai crește.

Un studiu le-a prezentat copiilor patru alimente noi la rând. În timp ce această experiență a motivat copiii de 10-12 ani să încerce alimentele noi, copii mai mici (cu vârsta cuprinsă între 7-9 ani) s-au  arătat mai puțin interesați.

capricii alimentare

  1. Oferiți-i copilului fructe proaspete în loc de suc, prăjituri, bomboane și alte dulciuri, dar evitați reguli stricte referitor la alimente.

Prea multe alimente bogate în zaharuri și amidon pot strica apetitul pentru alimente mai sanatoase si cresc riscul de obezitate. Mai bine încercați o abordare pozitivă – oferind fructe dulci, proaspete – decât să vă comportați ca un polițist alimentar. Concentrînd atenția copilului asupra fructelor, el obține mai multe fibre si vitamine în alimentație. Ați putea împiedica, de asemenea, dezvoltarea unui interes obsesiv pentru alimentele interzise, deoarece cercetările sugerează că interdicțiile pronunțate se pot întoarce împotriva dumneavoastră.

  1. Evitați să oferiți copilului alimente noi atunci când nu se simte bine

Oamenii sunt conectați de o formă foarte veche, primitivă, și rapidă de învățare. Oferiți-i unei persoane un nou aliment, faceți să se simta bolnav la scurt timp după aceea, și el va dezvolta o aversiune față de mirosul și aroma acelui aliment. Nu are importanță dacă produsul alimentar a fost sau nu cauza bolii.

În cazul în care copilul spune că urăște un aliment, nu-i o idee rea să verificați simptomele de boală. Alergiile alimentare sunt, de asemenea, frecvente, dar există și alte posibilități. Unii copii au arsuri la stomac sau reflux gastroesofagian. Alți copii pot avea migrene, care pot fi declanșate de alimente.

De asemenea, este recomandat să evitați să-i oferiți copilului noi alimente atunci cînd se simte rău sau îi este greață, de exemplu înainte de o plimbare sau excursie cu mașina sau avionul, sau când copilul se luptă cu un virus.

  1. Implicați copilul în procurarea și creșterea produselor alimentare

Implicarea copilului în preparea mîncării l-ar putea ajuta să devină mai familiar și mai puțin precaut față de alimente. Deci, aduceți copiii în bucătărie și rugați-i să vă ajute. Puteți încerca și grădinăritul. Studiile sugerează că copiii mănîncă mai multe fructe si legume, atunci când produsul provine din propria grădină.

  1. Oferiți puriștilor o alternativă simplă

Unii copii nu sunt consumatori pretențioși, ci puriști: vor mânca tot felul de alimente, atâta timp cât este pregătită simplu. Ei pur și simplu nu preferă sosurile și mîncărurile sofisticate.

Nu e sigur că toți copiii sunt la fel, dar priviți din punct de vedere antropologic, preferința pentru produsele alimentare curate nu este atît de ciudată. În final, multe culturi sunt lipsite de sosuri grele și alimente procesate.

  1. Încercați să oferiți alimentelor nume noi și distractive

În studiile experimentale recente, cercetătorii au testat efectul de redenumire a produselor alimentare familiare. Ei au descoperit că elevii din școala primară au mâncat mai mulți morcovi, broccoli și fasole verde atunci când în meniurile din cantină au numit aceste legume în moduri haioase.

  1. Aranjați produsele într-o manieră amuzantă pentru copii

Este demonstrat deja că o farfurie atractivă vizual crește pofta de mâncare. Cei mai renumiți bucătari din lume fac opere de artă din rețetele lor, care pe lângă faptul că sunt gustoase, mai sunt și aranjate într-un mod ingenios. Deveniți un mare bucătar pentru copiii dumneavoastră și creați farfurii cu produse care ar stârni amuzamentul și curiozitatea celor mici.

capricii alimentare

Nu toți copii vor avea răspunsuri pozitive la aceeași abordare. Cuvîntul cheie în asemenea cazuri este răbdare. Și perseverență!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *